Dieta Kwaśniewskiego (optymalana)

Dieta optymalna opracowana została przez polskiego lekarza Jana Kwaśniewskiego. Stworzył on model żywienia oparty na ustaleniu wielkości proporcji między trzema podstawowymi składnikami żywności: białkiem (B), tłuszczem (T) i węglowodanami (W). Stosunek tych składników w żywieniu optymalnym wynosi: 1 : 2,5-3,5 : 0,3-0,5 (B:T:W), na kilogram wagi należnej (tzn. takiej, która jest odpowiednia dla danego człowieka). Wagę należną oblicza się odejmując od wzrostu w centymetrach liczbę 100. W żywieniu racjonalnym rekomendowanym przez Instytut Żywności i Żywienia w Polsce stosunek ten wynosi 1 : 0,9 : 3,7.


Prawidłowe stosowanie diety wymaga zapoznania się z książkami dr Kwaśniewskiego. Warto nawiązać kontakty z osobami stosującymi takie żywienie, a w przypadku chorób znaleźć lekarza optymalnego (leczącego zgodnie z zasadami diety).

Co jeść na diecie optymalnej


W diecie optymalnej stosuje się następujące zasady:

  • proporcje składników odżywczych powinny być takie same jak w organizmie człowieka: ilość tłuszczu 3 krotnie większa niż białka i 5-7 krotnie większa od węglowodanów;
  • należy spożywać minimum 4 jajka na dobę (głównie żółtka – najwartościowsze);
  • tłuszcz to najlepsze źródło energii dla człowieka;
  • jemy wtedy, kiedy odczuwamy głód – posiłek kończymy spożywać, gdy pojawia się uczucie sytości;
  • najlepszym węglowodanem jest skrobia, należy unikać fruktozy;
  • zalecane wyeliminowanie wszystkich produktów zbożowych oraz suchych nasion roślin strączkowych;
  • wodę pijemy bez ograniczeń. 90

Produkty zalecane:

  • jaja;
  • każde mięso, najlepiej tłuste (wieprzowe, tłuste rosoły, podroby, galarety, chrząstki);
  • wszystkie wędliny (salcesony, pasztetowa);
  • drób (tłuste gęsi, kaczki);
  • wszystkie rodzaje serów;
  • dużo tłuszczu: masło, smalec, słonina, smalec z gęsi;
  • mleko pełne lub tłusta śmietana (do pół litra dziennie);
  • ryby, konserwy rybne;
  • dużo płynów bez dodatku cukru (można pić kawę, herbatę, zioła)
  • wskazane spożywanie nasion bogatych w tłuszcz (orzechy, słonecznik).

Produkty dopuszczalne:

  • dozwolona ilość ziemniaków to 1 sztuka dziennie (najlepiej odsmażona lub w postaci frytek);
  • jarzyny i grzyby (nie więcej niż 300 g na dobę);
  • olej słonecznikowy, oliwa z oliwek, margaryna;
  • przyprawy (ziołowe, pozbawione cukru);
  • alkohol (w niewielkich ilościach piwo);
  • zalecana rezygnacja ze słodkich owoców (dopuszczalne są mało słodkie np. porzeczki – ilość nie może przekraczać 300 g dziennie i powinna wówczas zastępować mleko);
  • sól małe ilości, wskazana całkowita eliminacja.
     

Produkty niezalecane:

  • cukier, słodycze, miód;
  • chleb, inne pieczywo;
  • ryż, kasze;
  • potrawy mączne (kluski, makarony, ciasta);
  • owoce (zwłaszcza wodniste: agrest, truskawki, jagody, grejpfruty; suszone, przetwory owocowe);
  • produkty pochodzenia roślinnego;
  • mąka ziemniaczana, kisiel, budyń;
  • groch, fasola;
  • słodzone płyny.


Zalety i wady diety optymalnej

Zalety (przedstawione w książce lek. med. Jana Kwaśniewskiego "Żywienie optymalne")
Dieta leczy wiele chorób bez uciekania się do środków medycznych. W żywieniu optymalnym dostarczamy organizmowi dwa podstawowe składniki potrzebne do życia: białko zwierzęce służące do budowy i odbudowy uszkodzeń naszego organizmu oraz wysokowartościowy biologicznie tłuszcz, dający energię. W przypadku człowieka chorego narządy niedomagają z powodu nieprawidłowego odżywiania. Ciało ludzkie samoistnie dąży do wyleczenia się. Dieta optymalna leczy poprzez jedzenie prawie wszystkie choroby. Odchudza ludzi z nadwagą i pozwala przytyć osobom wychudzonym. Dobrze odżywiony organizm sam spala nadmiar własnego tłuszczu i wydala go w procesie przemiany materii, a przy wychudzeniu rozbudowuje mięśnie do stanu optymalnego dla danego człowieka.


Dieta optymalna dzięki prawidłowemu zasileniu mózgu przywraca siły, energię i chęć do życia. Jest tania. Zapotrzebowanie organizmu na białko, energię, witaminy i składniki mineralne przy tym modelu żywienia jest najniższe. Zachowując właściwe proporcje między podstawowymi składnikami powodujemy, że w organizmie nic się nie marnuje, nie zachodzą niepotrzebne procesy metaboliczne pochłaniające energię. W efekcie jemy mniej i jesteśmy lepiej odżywieni. Przestajemy chorować, nie wydajemy pieniędzy na leki oraz lekarzy. Żywienie optymalne jest proste i łatwe w stosowaniu. Dietę z wysoką zawartością tłuszczu stosuje się w leczeniu epilepsji u dzieci. Prowadzone są również badania nad jej wpływem na takie schorzenia jak: choroba Parkinsona, Alzheimera oraz depresja. 9

Wady
Dieta może być przyczyną:

  • wzrostu ryzyka miażdżycy, hipercholesterolemii (poprzez podwyższenie poziomu cholesterolu LDL – złego i trójglicerydów w surowicy krwi);
  • zwiększenia oporności na insulinę (u chorych na cukrzyce, spowodowanym wysokim poziomem kwasów tłuszczowych);
  • zapalenia trzustki, kamicy nerkowej, osteoporozy;
  • zaburzenia funkcjonowania wątroby (nadmiar witamin A i E);
  • hipoglikemii (obniżony poziom glukozy we krwi, prowadzi do niedożywienia mózgu;)
  • rozwoju nowotworów jelita grubego, zaparć (obniżone spożycie błonnika pokarmowego);
  • rozwoju otyłości (niekonsekwentne przestrzeganie diety; duże spożycie tłuszczu przy wysokim spożyciu węglowodanów zwiększa apetyt, sprzyja odkładaniu tłuszczu przy ograniczonej aktywności fizycznej);
  • niedoborów witaminowych i minerałowych (witaminy z grupy B, C, potas, wapń, miedź, magnez);
  •  ketozy (zakwaszenie organizmu).

Podsumowując można powiedzieć, że żadna inna dieta nie wywołuje tylu dyskusji i nie posiada tak szerokiego grona zarówno przeciwników i zwolenników. Jedni mówią o wyleczeniu się z rożnych chorób, inni wskazują negatywne konsekwencje dłuższego stosowania tego typu żywienia.

You may also like...

1 Response

  1. Borys pisze:

    Od miesiąca stosuje dietę Kwaśniewskiego oraz zażywam AcaiBerry 900. Teraz chudnę aż miło. Warto było spróbować. Polecam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *