Piramida pokarmów

0
Podstawą planowania zdrowej diety jest piramida pokarmów, którą stworzyli specjaliści z USA. Piramida pokarmów jest bardzo ważna w planowaniu zdrowej diety zwłaszcza dla ludzi, którzy chcą opracować sobie jadłospis zdrowy i pokrywających zapotrzebowanie ich organizmu na wszystkie składniki pokarmowe. 
56
Podstawę w takiej piramidzie stanowią produkty bogate w skrobię tj. makarony, kasze, ryże i inne przetworzone lub nieprzetworzone ziarna oraz pieczywo. Według specjalistów to one powinny stanowić podstawę posiłków spożywanych w ciągu dnia. Powinno się je spożywać od 6-11 razy dziennie. 
 
Kolejne piętro w piramidzie pokarmów zajmują owoce i warzywa, które należy jeść 3-5 razy dziennie. 
 
Wyższe piętro zajmują wysokobiałkowe produkty tj. mięso, drób, fasola, jaja, ryby, orzechy oraz produkty mleczne takie jak mleko, sery czy jogurty trzeba je jeść 2-3 razy dziennie.
 
Szczyt piramidy zajmują tłuszcze zwierzęce, oleje roślinne oraz słodycze, które powinny być spożywane sporadycznie. 

57

Podstawą zdrowego żywienia jest przede wszystkim zdrowa dieta. Najlepszym sposobem sprawdzenia tego co jemy jest wypisanie wszystkich produktów, które spożywamy w ciągu trzech dni. Następnie należy uzupełnić zapiski o te produkty, które są zawarte w piramidzie pokarmów i dostarczają naszemu organizmowi niezbędnych składników pokarmowych. Wykreślić należy z kolei te produkty, które nie wnoszą żadnych korzyści do naszej diety. Podstawą posiłków powinny być dania oparte na owocach, warzywach oraz ziarnach, a nie na mięsie, rybach czy drobiu. Zdrowa dieta to zrezygnowanie z jedzenia tłuszczy nasyconych na rzecz tłuszczy jednonienasyconych i wielonienasyconych. 
 
Należy również zachować umiarkowane jedzenie potraw wysokokalorycznych i tłustych takich jak jaja, sery zwłaszcza żółte i słodyczy. Warto także zmniejszyć stosowanie soli na rzecz innych przypraw. Konstruując własną dietę warto ją dostosować do własnego stylu życia, tak aby spożywane posiłki odpowiadały naszym oczekiwaniom i potrzebom. Nie warto zmuszać się do jedzenia potraw, których się nie lubi.

Leave A Reply