Dieta w anemii

By
Czas czytania 2 Minut

Przyczyną anemii jest spadek poziomu czerwonych krwinek we krwi oraz zmniejszenie poziomu hemoglobiny w każdej czerwonej krwince. Przyczyną anemii jest także dieta uboga w żelazo oraz brak zdolności wchłaniania żelaza z przewodu pokarmowego. Poziom żelaza w organizmie zmniejsza się także w czasie ciąży i w okresie karmienia piersią oraz w przypadku choroby wrzodowej. Anemię może także powodować niedobór kwasu foliowego i witaminy B.

Objawy charakterystyczne w anemii to:

  • bladość cery,
  • ogólne osłabienie,
  • szybkie męczenie się,
  • bezsenność,
  • stan rozdrażnienia,
  • depresja,
  • niska odporność na infekcje.

W leczeniu anemii można sobie pomóc stosując odpowiednia dietę, bogatą w żelazo. Należy spożywać produkty bogate w żelazo. Odpowiednia dieta powinna także poprawić zdolność organizmu do absorpcji żelaza.

Bogate w żelazo są:

  • wszystkie liściaste warzywa oraz soki z tych warzyw,
  • wołowa wątróbka, chude czerwone mięso, podroby takie jak serca, nerki, wątroba,
  • dużą ilość żelaza zawierają: fasola, surowe morele, rodzynki, migdały, buraki, marchewka, skorupiaki, ryby, ziarna zbóż wzbogacane żelazem, kiełki pszenicy, ostrygi oraz suszone owoce.

Zdrowy sok to świetne źródło witamin.

https://www.zdrowazupa.pl/zdrowe-soki-i-smoothie

Może go wypróbujesz?

Zdolność absorpcji żelaza ze spożywanych produktów można poprawić jedząc duże ilości witaminy C zawartej w:

  • owocach cytrusowych,
  • truskawkach, kiwi,
  • papryce, pomidorach, kapuście włoskiej, pietruszce.

Niedobór kwasu foliowego i witaminy B12 także może być przyczyna anemii. Kwas foliowy zawarty jest w gryce, zarodkach pszenicy, fasoli, otrębach, szparagach, soczewicy, orzechach włoskich, szpinaku, kapuście włoskiej. Witamina B12 zawarta jest w skorupiakach, sardynkach, żółtku jaj, rybach i chudym mięsie.

Należy unikać:

  • jedzenia zbyt dużej ilości wątróbki cielęcej, ponieważ to w niej gromadzą się duże ilości antybiotyków i hormonów
  • picia mocnej herbaty która zawiera tianinę zmniejszającą zdolność przyswajania żelaza nawet o 50%.

Największe ryzyko zachorowania na anemie maja kobiety w wieku od 12 do 50 lat.

[php snippet=54][php snippet=55]
Agata Wolfowicz
Redaktor | Website | + posts

Zajmuje się dziennikarstwem, grafiką i popularyzowaniem zdrowego stylu życia. Od lat poszerza swoją wiedzę o tym, jak żyć i odżywiać się zdrowo. Ma nadzieję, że lektura strony dobrana-dieta.pl przyczyni się do popularyzacji zdrowia wśród czytelników i pozwoli im stawiać kolejne kroki ku zdrowiu oraz wymarzonej sylwetce.

Leave a Comment

You may also like