Dieta chronometryczna

0

Dobre samopoczucie, brak problemów z cerą to przede wszystkim właściwa dieta i prawidłowy czas spożywania posiłków. Jedzenie posiłków powinno się odbywać o określonych porach dnia. W późnych godzinach nasz organizm źle trawi białka i węglowodany, które odkładają się w naszym organizmie.  Dieta chronometryczna to sposób odżywiania w zgodzie z naturalnym rytmem naszego organizmu, w której jeść można prawie wszystko w normalnych porcjach, ale nie o każdej porze. Dziennie należy dostarczyć organizmowi 1900-2300kcal zależnie od wagi. 

Dieta chronometryczna jest trudna do stosowania tylko z jednego powodu jakim jest samozaparcie i dyscyplina przestrzegania określonych pór posiłków. 50

Najlepiej trawimy potrawy wysoko kaloryczne rano, a posiłki bogate w tłuszcze i węglowodany tuczą podwójnie spożywane po godzinie 21, dlatego od późnego popołudnia są całkowicie zakazane.  
Do godziny 14. 00 powinno się dostarczyć organizmowi 70% dziennego zapotrzebowania energetycznego, potem zostaje nam do dostarczenia już niewiele kalorii.
 
Przestrzeganie stałych pór spożywania posiłków powoduje, że w ciągu miesiąca można schudnąć nawet 3 kg.  Codzienną porcję jedzenia należy podzielić na 3 główne posiłki i jeden mały.  Nie wolno opuścić ustalonej pory żadnego posiłku, ponieważ organizm w trakcie następnego posiłku zmagazynuje większą porcję tłuszczu i będziemy odchudzać się na próżno. 
 
W diecie chronometrycznej jemy:
  • wędliny, tłuste mięso, pieczywo jemy w godzinach 7.00 – 10.00
  • chude mięso, jajka, produkty mleczne, ryby jemy w godzinach 9.00 – 22.00
  • owoce jemy  w godzinach 7.00- 17.00,  a owoce kaloryczne takie jak banany, winogrona i owoce suszone tylko jemy do godziny 12.00
  • warzywa jemy w godzinach 12.00- 22.00, a warzywa kaloryczne takie jak buraki, fasola, groch jemy do godziny 15.00
Godziny spożywanego śniadania, obiadu, podwieczorka i kolacji ustalamy sobie sami w zależności od trybu życia jakie prowadzimy (w pracy, w domu czy poza domem). Należy pamiętać o tym, że raz ustalone godziny nie mogą ulec zmianie bo nici z odchudzania. Najlepiej śniadanie jeść między godziną 7.00, a 10.00, obiad między 13.00, a 14.00, podwieczorek między 16.00, a 17.00, a kolację między 19.00 a 20.30.

Oto kilka pomysłów na posiłki o określonych porach:
 
Śniadanie:
  • jajko na miękko + 2 kromki chleba pełnoziarnistego z chudą wędliną + herbata lub sok owocowy lub warzywny,
  • twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem +bułka grahamka + świeża papryka np. czerwona +herbata lub kawa lub sok owocowy lub warzywny,
  • Müsli z jogurtem naturalnym,
  • 2 kromki chleba żytniego z żółtym serem i pomidorem +herbata lub kawa lub sok owocowy lub warzywny. 47
Obiad:
  • pierś z kurczaka z grilla + zestaw warzyw gotowych na patelnię,
  • ryba pieczona w foli + zielona sałata z sosem winegret lub brokuł,
  • kotlet z soi lub soczewicy + sałatka ze świeżych warzyw.
Podwieczorek:
  • jogurt owocowy + 2 kiwi,
  • sałatka owocowa,
  • 1 gruszka lub 1 jabłko + 2 herbatniki + woda mineralna,
Kolacja:
  • ryba po grecku,
  • jajecznica na maśle,
  • pasta z białego sera i szprotek,
  • leczo z warzyw.
Wodę mineralną, herbatę, soki można pić w dowolnej ilości i o każdej porze.
 
Jedzenie o ustalonym czasie poprawia także ogólne nasze samopoczucie, nie czujemy się zmęczeni, ociężali oraz lepiej śpimy. Jedzenie obiadów wieczorem jak i objadanie się na noc bywa często przyczyna kamieni żółciowych. Dlatego najlepiej ostatni większy posiłek spożywać do godzinie 18. 00, a w późniejszych godzinach tylko mały podwieczorek.

Leave A Reply