Dieta jogurtowa

1

Dieta jogurtowa skierowana jest do osób, które w czasie 2 tygodni pragną pozbyć się około 6 kg wagi ciała. Codzienny jadłospis powinien uwzględniać 3 główne posiłki oraz dwie przekąski. W skład każdego posiłku wchodzą przetwory mleczne (jogurty, kefiry). Najczęściej spożywany jest jogurt, stąd nazwa diety.

Można też jeść owoce i warzywa w różnej postaci, kasze, brązowy ryż, pieczywa pełnoziarnistego czy chudego mięsa. Nie wolno łączyć produktów z dużą ilością tłuszczu (np. podczas smażenia) oraz używać białego cukru. Można samemu komponować smaczne posiłki z produktów mlecznych.

Dieta jogurtowa dostarcza organizmowi witamin, minerałów oraz białka, a dzięki żywym kulturom bakterii znajdującym się w przetworach mlecznych pozwala przyśpieszyć przemianę materii i usprawnić pracę jelit. Wartość kaloryczna posiłków w diecie nie powinna przekraczać 1500 kcal w ciągu doby. Dodatkowo powinno wypijać się dziennie około 1,5 litra wody niegazowane i zrezygnować ze spożycia alkoholu.

Na co zwracać uwagę w diecie jogurtowej?

Produkty mleczne spożywane w trakcie diety powinny być dobrej jakości, naturalne bez zawartości cukru, wsadów owocowych, sztucznych barwników i konserwantów. Najzdrowszy jogurt, to jogurt z mleka prosto od krowy, nie jest on jednak dostępny dla każdego. W sklepie wybierajmy więc jogurt naturalny lub probiotyczny który w składzie ma tylko mleko i żywe kultury bakterii. Robiąc zakupy czytajmy dokładnie etykiety. Im mniej składników na etykiecie tym lepiej. Nie kupujmy jogurtów na zapas, tuż przed terminem przydatności do spożycia i po terminie. Kupujmy takie, które do końca ważności mają jeszcze 2 tygodnie.

Przeżywalność bakterii probiotycznych jest od 30 do 70% większą, w jogurtach umieszczonych w opakowaniach szklanych. Niestety są dużo droższe od plastikowych. Unikajmy produktów typu light i 0% tłuszczu, nie zawierają witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E), co jest równoznacznym z brakiem wartości oraz słodzonych aspartamem (słodziki mogą wywoływać biegunki). 77

Mleko w warunkach przemysłowego przetwarzania poddawane jest pasteryzacji. Jogurt składa się z pasteryzowanego mleka i żywych kultur bakterii jogurtowych. Kefir otrzymuje się z pasteryzowanego mleka oraz bakterii fermentacji mlekowej i drożdży (tzw. grzybki albo ziarna kefirowe). Zsiadłe mleko ze sklepu, to mleko pasteryzowane i żywe kultury bakterii mlekowych.

Wartości odżywcze jogurtów, kefirów i zsiadłego mleka są podobne. Przybliżone uśrednione, wartości przedstawiają się następująco:

  •     naturalny jogurt (50-60 kcal w 100 g; 3,5 g białka; 5 g węglowodanów; 2,5 g tłuszczu)
  •     kefiru (36-46 kcal na 100 g; 3,5 g białka; 4,5 g węglowodanów; 1,5 g tłuszczu)
  •     zsiadłe mleko (około 50 kcal na 100 g; 3,3 g białka; 4,8 g węglowodanów; 2 g tłuszczu)

Właściwości jogurtu

Szczepy bakterii użyte do produkcji jogurtu oraz dodawane bakterie probiotyczne wpływają na smak, konsystencję i jego właściwości zdrowotne. Jogurt posiada wiele składników odżywczych i jest łatwiej trawiony niż mleko. Jest bogatym źródłem wapnia, fosforu – pierwiastków, które w głównej mierze odpowiadają za prawidłową budowę naszego układu kostnego (przykładowo w 350 ml jogurtu, naturalnego o 2% zawartości tłuszczu znajduje się tyle samo wapnia co w 0,5 l mleka 2%).

Wapń wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego i mięśni oraz wspiera funkcjonowanie enzymów trawiennych. W porównaniu do mleka jogurt zawiera ponad 20% więcej witamin z grupy B, 5 razy więcej kwasu foliowego i od 4 do 5 razy więcej aminokwasów.

Białko zawarte w jogurcie jest łatwiej przyswajane przez organizm ludzki niż zawarte w mleku. Zawiera lizynę, aminokwas który nie jest syntetyzowany przez organizm ludzki i musi być dostarczany wraz z pożywieniem. Lizyna pełni wiele funkcji, m.in.: jest niezbędna do budowy białek; wspomaga przyswajanie wapnia; bierze udział w wytwarzaniu hormonów, przeciwciał, enzymów i budowaniu kolagenu; uczestniczy w procesach odnowy tkanek, tworzenia przeciwciał, wytwarzania hormonów i enzymów; niedobór powoduje zmęczenie, rozdrażnienie, anemię i wypadanie włosów.

Jogurt ułatwia syntezę witamin w organizmie i wchłanianie żelaza, wspomaga układ odpornościowy, odtruwa organizm z toksyn, pomaga przy zaparciach, wzdęciach, niedokwaśności żołądka, stanach zapalnych jelit oraz chroni przed rakiem. Obecnie coraz większą popularność zdobywają jogurty z bifidobakteriami, które normalnie żyją w naszym przewodzie pokarmowym. Neutralizują one skutki przyjmowania antybiotyków oraz hamują rozwój mikroflory gnilnej i przywracają równowagę flory bakteryjnej.

Jogurt naturalny a jogurt probiotyczny

Każdy jogurt jest produktem otrzymanym z mleka w procesie fermentacji mlekowej. Mikroorganizmy wykorzystywane podczas fermentacji należą do gatunków – Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus termophilus. Bakterie w fermentowanym mleku powinny być żywe, w określonej proporcji i znormalizowanej ilości (nie mniejszej niż 10 mln komórek/1ml).

Jogurt probiotyczny poza typowymi bakteriami jogurtowymi zawiera w swoim składzie dodatkowo jeden lub kilka szczepów bakterii probiotycznych, wpływających korzystnie na organizm człowieka. Działanie takiego szczepu musi być naukowo udokumentowane.

W składzie jogurtu probiotycznego powinna być podana dokładna nazwa użytego szczepu probiotycznego (np. Lactobacillus casei Defensis, Lactobacillus casei Shirota). Jeżeli na opakowaniu znajduje się tylko nazwa rodzaju gatunku bakterii (np. Lactobacillus casei), nie mamy 100 % pewności, czy to jest rzeczywiście jogurt probiotyczny.

Kupując taki jogurt warto sprawdzić (np. w Internecie) do jakiego szczepu należą bakterie wymienione na opakowaniu i czy jogurt z wymienionym szczepem jest rzeczywiście probiotykiem.

Discussion1 komentarz

  1. Dieta jogurtowa jest jest prosta i smaczna. Jednak ja dodatkowo zażywam UltraSlim, dzięki któremu chudnę tak szybko, aż znajomi nie mogą się nadziwić. Gorąco polecam!

Leave A Reply