Dieta Kwaśniewskiego (optymalna)

1

Dieta optymalna opracowana została przez polskiego lekarza Jana Kwaśniewskiego. Stworzył on model żywienia oparty na ustaleniu wielkości proporcji między trzema podstawowymi składnikami żywności: białkiem (B), tłuszczem (T) i węglowodanami (W). Stosunek tych składników w żywieniu optymalnym wynosi: 1 : 2,5-3,5 : 0,3-0,5 (B:T:W), na kilogram wagi należnej (tzn. takiej, która jest odpowiednia dla danego człowieka). Wagę należną oblicza się odejmując od wzrostu w centymetrach liczbę 100. W żywieniu racjonalnym rekomendowanym przez Instytut Żywności i Żywienia w Polsce stosunek ten wynosi 1 : 0,9 : 3,7.


Prawidłowe stosowanie diety wymaga zapoznania się z książkami dr Kwaśniewskiego. Warto nawiązać kontakty z osobami stosującymi takie żywienie, a w przypadku chorób znaleźć lekarza optymalnego (leczącego zgodnie z zasadami diety).

Co jeść na diecie optymalnej


W diecie optymalnej stosuje się następujące zasady:

  • proporcje składników odżywczych powinny być takie same jak w organizmie człowieka: ilość tłuszczu 3 krotnie większa niż białka i 5-7 krotnie większa od węglowodanów;
  • należy spożywać minimum 4 jajka na dobę (głównie żółtka – najwartościowsze);
  • tłuszcz to najlepsze źródło energii dla człowieka;
  • jemy wtedy, kiedy odczuwamy głód – posiłek kończymy spożywać, gdy pojawia się uczucie sytości;
  • najlepszym węglowodanem jest skrobia, należy unikać fruktozy;
  • zalecane wyeliminowanie wszystkich produktów zbożowych oraz suchych nasion roślin strączkowych;
  • wodę pijemy bez ograniczeń. 90

Produkty zalecane:

  • jaja;
  • każde mięso, najlepiej tłuste (wieprzowe, tłuste rosoły, podroby, galarety, chrząstki);
  • wszystkie wędliny (salcesony, pasztetowa);
  • drób (tłuste gęsi, kaczki);
  • wszystkie rodzaje serów;
  • dużo tłuszczu: masło, smalec, słonina, smalec z gęsi;
  • mleko pełne lub tłusta śmietana (do pół litra dziennie);
  • ryby, konserwy rybne;
  • dużo płynów bez dodatku cukru (można pić kawę, herbatę, zioła)
  • wskazane spożywanie nasion bogatych w tłuszcz (orzechy, słonecznik).

Produkty dopuszczalne:

  • dozwolona ilość ziemniaków to 1 sztuka dziennie (najlepiej odsmażona lub w postaci frytek);
  • jarzyny i grzyby (nie więcej niż 300 g na dobę);
  • olej słonecznikowy, oliwa z oliwek, margaryna;
  • przyprawy (ziołowe, pozbawione cukru);
  • alkohol (w niewielkich ilościach piwo);
  • zalecana rezygnacja ze słodkich owoców (dopuszczalne są mało słodkie np. porzeczki – ilość nie może przekraczać 300 g dziennie i powinna wówczas zastępować mleko);
  • sól małe ilości, wskazana całkowita eliminacja.
     

Produkty niezalecane:

  • cukier, słodycze, miód;
  • chleb, inne pieczywo;
  • ryż, kasze;
  • potrawy mączne (kluski, makarony, ciasta);
  • owoce (zwłaszcza wodniste: agrest, truskawki, jagody, grejpfruty; suszone, przetwory owocowe);
  • produkty pochodzenia roślinnego;
  • mąka ziemniaczana, kisiel, budyń;
  • groch, fasola;
  • słodzone płyny.


Zalety i wady diety optymalnej

Zalety (przedstawione w książce lek. med. Jana Kwaśniewskiego "Żywienie optymalne")
Dieta leczy wiele chorób bez uciekania się do środków medycznych. W żywieniu optymalnym dostarczamy organizmowi dwa podstawowe składniki potrzebne do życia: białko zwierzęce służące do budowy i odbudowy uszkodzeń naszego organizmu oraz wysokowartościowy biologicznie tłuszcz, dający energię. W przypadku człowieka chorego narządy niedomagają z powodu nieprawidłowego odżywiania. Ciało ludzkie samoistnie dąży do wyleczenia się. Dieta optymalna leczy poprzez jedzenie prawie wszystkie choroby. Odchudza ludzi z nadwagą i pozwala przytyć osobom wychudzonym. Dobrze odżywiony organizm sam spala nadmiar własnego tłuszczu i wydala go w procesie przemiany materii, a przy wychudzeniu rozbudowuje mięśnie do stanu optymalnego dla danego człowieka.


Dieta optymalna dzięki prawidłowemu zasileniu mózgu przywraca siły, energię i chęć do życia. Jest tania. Zapotrzebowanie organizmu na białko, energię, witaminy i składniki mineralne przy tym modelu żywienia jest najniższe. Zachowując właściwe proporcje między podstawowymi składnikami powodujemy, że w organizmie nic się nie marnuje, nie zachodzą niepotrzebne procesy metaboliczne pochłaniające energię. W efekcie jemy mniej i jesteśmy lepiej odżywieni. Przestajemy chorować, nie wydajemy pieniędzy na leki oraz lekarzy. Żywienie optymalne jest proste i łatwe w stosowaniu. Dietę z wysoką zawartością tłuszczu stosuje się w leczeniu epilepsji u dzieci. Prowadzone są również badania nad jej wpływem na takie schorzenia jak: choroba Parkinsona, Alzheimera oraz depresja. 9

Wady
Dieta może być przyczyną:

  • wzrostu ryzyka miażdżycy, hipercholesterolemii (poprzez podwyższenie poziomu cholesterolu LDL – złego i trójglicerydów w surowicy krwi);
  • zwiększenia oporności na insulinę (u chorych na cukrzyce, spowodowanym wysokim poziomem kwasów tłuszczowych);
  • zapalenia trzustki, kamicy nerkowej, osteoporozy;
  • zaburzenia funkcjonowania wątroby (nadmiar witamin A i E);
  • hipoglikemii (obniżony poziom glukozy we krwi, prowadzi do niedożywienia mózgu;)
  • rozwoju nowotworów jelita grubego, zaparć (obniżone spożycie błonnika pokarmowego);
  • rozwoju otyłości (niekonsekwentne przestrzeganie diety; duże spożycie tłuszczu przy wysokim spożyciu węglowodanów zwiększa apetyt, sprzyja odkładaniu tłuszczu przy ograniczonej aktywności fizycznej);
  • niedoborów witaminowych i minerałowych (witaminy z grupy B, C, potas, wapń, miedź, magnez);
  •  ketozy (zakwaszenie organizmu).

Podsumowując można powiedzieć, że żadna inna dieta nie wywołuje tylu dyskusji i nie posiada tak szerokiego grona zarówno przeciwników i zwolenników. Jedni mówią o wyleczeniu się z rożnych chorób, inni wskazują negatywne konsekwencje dłuższego stosowania tego typu żywienia.

Discussion1 komentarz

Leave A Reply